Maszyny budowlane dzielimy ogólnie na sprzęt służący do wykonywania robót ziemnych (np. koparka), do odspajania gruntu (np. równiarki, spycharki), do zagęszczania gruntu (walce drogowe), maszyny do robót drogowych (np. machiny służące do układania przestrzeni asfaltowych) do odwadniania fundamentu (pogłębiarki, pompy), do przeróżnego typu robót palowych (młoty czy wyrywacze kafarowe), do produkcji i transportu mas betonowych (betoniarki, wibratory do betonu), do zbrojenia konstrukcji (giętarki), do samochodowego transportu (różnorodnego typu ciągniki, samochody ciężarowe), machiny do tzw. bliskiego transportowania ( dźwignice, przenośniki).
Maszyny budownicze to również urządzenia służące do robót wykończeniowych (akcesoria do prac malarskich, zacieraczki, urządzenia do prac instalacyjnych), narzędzia zmechanizowane przeróżnego typu i rodzaju i dużo sprzętów pomocniczych, jak agregaty prądotwórcze, grzewcze, sprężarkowe, wieszaki szalunki itd.
Generalnie wolno zakomunikować, iż wszystkie przyrządy służące na przeróżnego typu budowach, od autostrady do domku jednorodzinnego są machinami budowlanymi. W dobie wszędobylskiego Internetu za pośrednictwem tego medium jesteśmy w stanie kupić nieomal wszystko. Od pewnego czasu jesteśmy w stanie dokonać w ten sposób zakupu też takich urządzeń jak maszyny budownicze – ciągniki jednoosiowe. Specjalistyczne przedsiębiorstwa, zajmujące się produkcja bądź też wyłącznie sprzedażą maszyn i urządzeń budowlanych, prowadzą własne strony internetowe, zachęcając w ten także sposób do zakupu swoich wyrobów, promując je równocześnie. Firmy poświęcają coraz większe środki finansowe, na reklamę proponowanych przez siebie do sprzedaży machin budowlanych w Internecie.
Zwiększająca się konkurencja wśród wytwórców oraz handlowców na rynku urządzeń budowniczych wymusza śledzenie na bieżąco nowinek technicznych, głównie w okresie tak gwałtownego wzrostu innowacyjności oraz wynalazczości w tej dziedzinie. W dziedzinie maszyn budowlanych w stworzonym przez nas kraju Internet uchodzi za priorytetowe źródło reklamy i wiedzy na temat tych urządzeń. Praktycznie nie ma w Polsce większej, szanującej się firmy fabrykującej maszyny budowlane bez odpowiedniej, kompetentnie wykonanej witryny internetowej.